Sumatra & Java - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Jildert Jellesma - WaarBenJij.nu Sumatra & Java - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Jildert Jellesma - WaarBenJij.nu

Sumatra & Java

Door: Jildert Jellesma

Blijf op de hoogte en volg Jildert

31 Oktober 2014 | Indonesië, Medan

Lieve vrienden, familie, kennissen, en andere lezers!

Na super veel nieuwe dingen te hebben gedaan de afgelopen week moet ik jullie toch weer even bijpraten over mijn Bali avontuur.

Na de tentamens die we op de universiteit hadden, ik had er 6, en na opdrachten die we af moesten maken was het dan tijd voor anderhalve week vakantie. In deze anderhalve week ben ik naar Sumatra en Java afgereisd om eens een ander eiland te zien dan Bali. 2 van mijn villagenoten zijn naar Australië, ik wilde juist in Indonesië blijven, ook in verband met mijn visum. Die verloopt namelijk als ik het land uitga.

Vorige week donderdag zijn we vertrokken met het vliegtuig naar Medan (de hoofdstad van Sumatra en de 3 na grootste stad van Indonesië). Via Jakarta waren we uiteindelijk 6 uur lokale tijd aangekomen op het vliegveld waar we een super hyper moderne trein konden nemen naar de stad zelf. Via onze LonelyPlanet hebben een geprobeerd om een adresje te vinden en dit is uiteindelijk, na veel kamers te hebben bekeken, gelukt. Ik vond de kamer verschrikkelijk. Ik sliep in een kamer, op het dak, waar het raam niet van dicht kon. De hele nacht heb ik auto’s en toeters gehoord. Slecht geslapen. Ook sliepen we naast de grootste moskee van Medan, die om half 5 ’s ochtends begon te zingen. Klaar wakker natuurlijk. We waren allemaal vroeg wakker na een bijna slapeloze nacht. We hebben ’s ochtends een taxi kunnen regelen naar Bukit Lawang en daarna zijn we gezellig de stad in geweest. Niet dat de stad heel bijzonder is, want om 2 uur waren we al uitgekeken en we hadden de taxi geregeld voor 5 uur.

Uiteindelijk konden we om 3 uur toch met onze taxi naar Bukit Lawang, een dorpje in het binnenland wat bekent staat als de gate naar de Jungle (Gunung Leuser National Park). Ik had de hele dag al wat met hotelletjes gebeld voor ruimte, en een TopChoice in de LonelyPlanet had nog twee kamers (bamboo hutten) vrij. Na een super regenachtige rit van ongeveer 3 uur waren we aangekomen in Bukit Lawang en moesten we het laatste stukje lopen naar het hotel. Dit was het laatste hotel van Bukit Lawang en halverwege een berg, dus moesten we nog een stukje door de regen lopen. We werden er super warm welkom geheten, we kregen een welkomstdrankje en daarna hebben we onze hut opgezocht. Dit hotel, On The Rocks, heeft 7 hutten allemaal verspreid over het terrein aan de rand van het National Park. Het was er erg stil en geen auto’s. Het enige wat we hoorden ’s ochtends waren de geluiden uit de jungle. We hebben hier echt enorm goed geslapen.

De volgende dag hadden we een jungle trip kunnen regelen bij ons hotel. De gids heeft ons mee genomen voor een 5 uur durende tocht door de jungle. Ik heb eindelijk de Orang Utan (mens in de jungle) in het wild gezien. Ik stond er zelfs 5 meter van af. Na een lunch in de jungle en na wat fruit kwamen we uiteindelijk enorm onder de modder terug bij ons hotel waar we een douche konden nemen. Voor het betalen van de rekening kwamen Stacey en Yanna erachter dat zij geld mistten. In totaal 800.000 Rp. (+/- €50,-). We hebben dit verteld tegen het hotel en zij gaven aan er niets tegen te kunnen doen, want ze hadden de portemonnee mee naar de jungle. Maar tijdens de jungle tocht vroeg 1 van de twee gidsen aan de dames of hij de tas van hun kon sjouwen omdat er redelijk veel gewicht in zat. Dus de tweede gids heeft het laatste uur de tas van de meiden mee genomen, en tijdens het sjouwen heeft hij het geld uit de portemonnees gepakt. Uiteindelijk hebben ze het geld terug gekregen. Het hotel was heel verontwaardigd want dit was nog nooit gebeurt. Deze gids was ook niet van hen maar van een andere organisatie, de andere gids was wel een interne van het hotel.

Aan het eind van de middag zijn we vertrokken met een privé chauffeur naar Danau Toba (het grootste kratermeer van de wereld). Het was een 7 uur durende rit, dus hebben we de rit in twee delen gedaan met een nacht in Berastagi, wat vlakbij de Sinabung vulkaan ligt. Het was in Berastagi 20 graden en wij hadden het enorm koud.

De volgende ochtend hebben we de rit voortgezet naar Danau Toba met drie stops tussendoor. Eentje bij een waterval, bij een paleis en bij een super mooi uitzicht over het meer. Helaas was het mistig bij de laatste… Om half 4 waren we bij de boot naar het eiland in het meer. Aan de overkant hadden we via onze taxidriver een hotel gekregen en we werden hier super welkom geheten. Na het uitzoeken van een kamer hebben we hier ’s avonds en de volgende dag super gechilld en Europees eten gegeten.

Maandag was het tijd om weer naar het vliegveld te gaan, want we moesten om 6 uur ’s ochtends vliegen naar Yogyakarta. We hebben de laatste boot van het eiland naar de vaste wal genomen waar onze taxidriver op ons stond te wachten. Tijdens het rijden hebben we ergens gegeten en vertelde hij tegen de meiden van het restaurant dat wij Nederlandse en Duitse filmsterren waren. Waarna het hele restaurant personeel om ons heen stond en met ons op de foto te willen. De taxidriver heeft ons uiteindelijk in de nacht om half 1 op het vliegveld afgezet. Hier hebben we geprobeerd om wat te slapen, maar dat is niet erg fijn in een geairconditioned vliegveld.

Na de vlucht kwamen we al vroeg aan in Yogyakarta. Eerst zijn we een slaapplaats gaan zoeken waar we ook onze backpack konden dumpen. Daarna gingen we de toerist uithangen. Malioborostreet (winkelstraat), het paleis van de Sultan, een ondergrondse moskee, een fruitmarkt en een waterpaleis. Veel gelopen en veel gezien.

De laatste dag hadden we een taxidriver kunnen regelen die ons naar de Borobudur, Mendut en Prambanan tempel heeft gebracht. Dit zijn drie tempelcomplexen vlakbij Yogyakarta. We hebben eerst de Mendut tempel gezien, deze was het kleinst van allemaal. Niet heel bijzonder. Daarna gingen we naar de Borobudur en hebben de Borobudur beklommen en bekeken. Volgens mij was daar niet de Borobudur het toeristische object maar wij…. iedereen wilde met ons op de foto. Als laatst gingen we naar de Prambanan, de grootste Hindoetempel van de wereld. Heel indrukwekkend om te zien omdat deze tempel volledig is verwoest na een aardbeving in de 16e eeuw. De brokstukken liggen er nog steeds zo bij als toen. Ze zijn deze tempel weer beetje bij beetje aan het opbouwen. Het hele tempelcomplex bestaat namelijk uit 6 grote tempels en 994 kleine tempels.

De laatste nacht was kort omdat onze vlucht alweer heel vroeg ging, half 7. En gister kwamen we weer aan op Bali. Meteen alle kleren naar de laundry gebracht en boodschappen gedaan om dit weekend weer mentaal voor te kunnen bereiden op de Universiteit!

Wat ik nog even kwijt wil: Sumatra is echt het mooiste eiland wat ik tot nu toe heb gezien van Indonesië!

Tot de volgende keer:)

• 31 Oktober 2014 - 19:33

Marjet:

Hey. Weer n heel avontuur dus. En inmiddels n bb'er(bekende balinees)? Ik ben al druk aan het aftellen!! Heel veel succes aankomende week met de studie!! Liefs