Batur en Luwak - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Jildert Jellesma - WaarBenJij.nu Batur en Luwak - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Jildert Jellesma - WaarBenJij.nu

Batur en Luwak

Door: Jildert Jellesma

Blijf op de hoogte en volg Jildert

11 Oktober 2014 | Indonesië, Seminyak

Selamat siang lezers in Nederland!

De week van de toetsen komt er aan, oftewel studeren. Naja, heel hard studeren is eigenlijk niet van toepassing. Het enige waar we veel voor moeten doen is de Indonesische taal. De overige vakken zien we wat voor toets we krijgen.

We doen veel meer leuke dingen dan dat we echt met school bezig zijn. We leren ook veel meer dingen van de lokale bevolking dan van de professoren in de Universiteit.

Inmiddels is ook één van onze huisgenoten vertrokken naar een andere plek. Hierdoor zijn we nu met z’n 6en en heeft iedereen zijn eigen kamer. (Ze deelden namelijk een kamer).

Vorige week donderdag op vrijdag nacht heb ik samen met 3 villa genoten de Gunung Batur beklommen. ’s Nachts werden wij door niets minder dan de grote vriend van Léoni opgehaald. Deze grote vriend is Wayan en heeft, toen Léoni hier was, veel dingen met de groep van haar gedaan. Het was een super gezellige rit van onze villa naar de start van de tocht. Hij wist nog veel te herinneren van vorig jaar, toen Léoni met haar meiden hier waren. We hadden zo’n lol (bloemetje). Bij de start heeft hij ons overgelaten aan twee gidsen die ons mee naar boven namen. We hadden van iedereen gehoord dat het zo koud zou zijn, dus ik had met goed gekleed. Echter zweette ik me dood. Zo warm was het. We klommen via stenen en kleine paden naar boven. Niet een normale weg van asfalt. Toen we eenmaal boven waren begon de zon ook langzaam op te komen. Boven begreep ik ook eindelijk wat ze bedoelden met koud, want het was verrekte koud. We kregen een spectaculair uitzicht te zien. Ook kregen we ontbijt op de top. We hebben ook de stoom gezien die uit de vulkaan kwam, de vulkaan Batur is namelijk nog gewoon actief. De terugweg naar beneden was zo wam als wat. We namen een andere route terug. Beneden, rond een uur of 9, stond Wayan weer op ons te wachten om ons mee te nemen naar zijn huis. We kregen bij zijn huis wat eten en koffie/thee. Het eten was omdat ze met een ritueel bezig waren. Heel vriendelijk. We mochten foto’s maken en gewoon rondlopen en vragen als we vragen hadden. Uiteindelijk kwam ik een vrouw tegen en gaf haar een hand en stelde me voor, waarop ze zei: “Ik ken jou wel van de foto’s op Facebook”. Heel verbaasd natuurlijk, maar dit was de vrouw van Wayan, en Wayan is vrienden met Léoni op Facebook. Hierna gingen we weer naar onze villa waarna we lekker in het zwembad hebben relaxed. We waren doodop.

De rest van het weekend hebben we niet veel gedaan. We zijn nog naar Seminyak geweest, het strand en wat kleine dingen gedaan. Gezellig met z’n allen.

De uni week was anders dan anders. Woensdag waren we namelijk vrij omdat het een Balinese feestdag was. Het nieuwe jaar, 2071, startte voor een bepaald aantal mensen van het Hindoe geloof. Dit gebeuren heet Parlewosi. Er waren heel veel ceremonies.

We moesten nu wel op donderdag naar de uni, want we moeten natuurlijk wel onze uren halen. Ook hadden we een workshop. Een offer maken van Palm Leaves.

Gister ben ik met twee villa genoten naar Pura Taman Ayun geweest. 1 van de mooiste tempels tot nu toe die ik heb gezien op Bali. Heel veel groen en gras en weinig toeristen. Deze tempel staat ook op de UNESCO werelderfgoed lijst. Ik heb een paar foto’s bijgevoegd hier op de site. Na de tempel zagen we een bord met Luwak koffie. Natuurlijk moeten we Luwak koffie ook proberen. Ik dacht dat we bij een restaurant zouden belanden, maar we kwamen midden in de natuur terecht met de koffie planten en fruit planten. Hier waren de Luwak beesten ook. Om jullie een impressie te geven van Luwak: Luwak is ‘shit’ koffie. De Luwak (beest) selecteert de beste koffiebonen en eet deze op. Daarna poept hij deze bonen uit. En daarvan wordt de koffie gemaakt. Het is ’s werelds duurste koffie. Voor 200 gram betaal je ongeveer €20,-.

We hebben met z’n drieën een proeverij gedaan van 15 verschillende soorten koffie en thee smaken, zoals Lemon thee en coconut koffie. En als laatst een kop echte Luwak koffie. En ik vond het nog lekker ook. Na wat te hebben geshopt zijn we uiteindelijk terug gegaan richting Denpasar waar we lekker hebben gegeten.

Vanochtend hebben we nog een brunch gehad voor 60k (€4,-) waarbij we onbeperkt konden eten. Het is volgens mij een Poolse bakkerij, met echt super lekkere gerechten. Ik zit nog steeds vol.

Vanavond is de bedoeling dat we naar een Lantern Festival gaan en daarna op stap in Kuta.

Ik hou jullie snel weer op de hoogte van mijn avonturen hier op Bali!!

Heel veel liefs vanuit Bali en tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jildert

Studiereis Bali - 25 augustus 2014 t/m 31 januari 2015

Actief sinds 20 Juli 2014
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 3688

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Studiereis Bali

Landen bezocht: